Fem år siden: Ramos kigger tilbage på karrierens vigtigste mål

Real Madrid TV har haft en lille snak med Sergio Ramos, der fik lov til at reflektere over sit legendariske hovedstødsmål mod Atlético Madrid i Champions League-finalen i Lissabon for fem år siden.

- Det er gået fem år, men det føles som i går. Tiden flyver forbi, men jeg kan ikke undgå at blive begejstret over det (tanken om målet, red.). Det ændrede klubbens historie; det var lang tid siden, at vi sidst havde vundet Champions League, og det var min første titel, selvom det virkede som en nærmest umulig opgave.

Karrierens vigtigste mål

- Det er det bedste mål i min karriere, da det ikke kun betyder noget for mig, men for fodbolden generelt og vores klub. Jeg fortalte min mor efter kampen, at jeg kunne dø fredeligt.

Tankerne før målet

- Jeg er meget optimistisk anlagt, så jeg troede på, at det var muligt at komme tilbage i kampen indtil sidste fløjt. Jeg drømte om den perfekte bold, som jeg ville komme først på og score på. Og det var lige præcis det, der skete: en perfekt bold fra Modric, hvor jeg gerne vil have den. Jeg scorede ikke med mit hoved, men med min sjæl.

Ordene inden den forlængede spilletid

- Det er normalt træneren, der fører ordet i sådan en situation, og så vil jeg også gerne sige et par ord. Uanset udfaldet af kampen, kunne vi rejse hjem med oprejst pande, fordi vi havde spillet os fuldstændig ud ude på banen.

- Jeg dedikerede mit mål til min kone, Pilar, og Sergio, der lige var blevet født. Hele min familie var på stadionet, undtagen min kone og min søn, der var blevet født så tæt på finaledagen, at de ikke kunne rejse med. Min fejring var dedikeret til dem. Og til mine bedsteforældre, som jeg altid har med i mine tanker.

Lykønskninger fra Casillas

- Han sagde: "Bror, du er chefen, jeg elsker dig". Mine følelser for Iker er ganske særlige, da vi går mange år tilbage. Vi er meget gode venner.

Præsidentens ord inden finalen

- Det var en meget omsorgsfuld gestus fra ham at stole på mig. Jeg følte mig mere vigtig og denne selvtillid kunne jeg overføre til resten af holdet. Denne sammenholdsfølelse vandt os titlen til sidst.

Hvor mange gange har du drømt om dét øjeblik?

- Jeg stopper aldrig med at drømme, da jeg stadig har sulten efter at vinde flere Champions League-titler. Jeg mister aldrig håbet om at vinde. Man spiller ikke finaler, man vinder dem. Vi har været heldige med at spille mange Champions League-finaler og vi har vundet de fleste af dem. Så fejring ved Cibeles, efter så mange år, er en stor følelse og et unikt øjeblik at få med i bagagen.

Et mål til historiebøgerne

- Det mål er skrevet ind i historien for altid. Det var en holdindsats og der var mange ofre undervejs, så det måtte blive en del af historien og historien endte med en sejr. Det handlede om meget mere end bare mit mål, og vi har skrevet historie som et hold, ikke kun pga. Sergio Ramos' mål.