Optakt: Nu starter sæsonen for alvor

10 år 8 måneder siden #49 af nono
Jeg synes helt ærligt, at devisen omkring den manglende vision og filosofi er noget ammestue-snak. Barcelona er stort set den eneste klub i hele verden som har en fast defineret og ensporet fodboldfilosofi. På godt … og ondt. Resten af verdens storklubber antager, ligesom Real Madrid, en mere agil tilgang til fodbolden hvor dagsformen, modstanderen, træneren, spillermaterialet, fysiske faktorer som vejret, banen mm., danner udgangspunkt for hvordan spillet kommer til udtryk på banen. På godt … og ondt.

Jeg er ikke tilhænger af den hetz vi ser mod Florentino Perez. Han er ingenlunde en ufejlbarlig præsident - jeg deler frustrationerne over fyringen af Ancelotti, købet af Bale, Salget af Di Maria, Afskeden med Casillas og Raul ligesom hans sportslige indflydelse og omstruktureringer af præsident-embedet er bekymrende. Han er dog blevet bedre med årerne - både Mourinho og til dels Ancelotti var ifølge dem selv egenrådigt ansvarlige for taktik, start-11’er ligesom de personligt signede af på ethvert ud- og indgående transfer som klubben forestod. Det lykkedes tilmed Mourinho at forestå en række decideret rolige transfervinduer, uden Perez’ typiske galacticos-indløb.

Herudover ynder jeg at minde mig selv om den beskaffenhed klubben var i, da Perez overtog efter Ramon Calderon. Vores største profil hed en årgang Robinho og alt håb hvilede på, at de unge argentinere Gago og Higuain ville ruske lidt op i det kønsløse spil som var fulgt med en lang række middelmådige hollandske spillere samt Capello og Schuster som trænere. Real Madrid var i sørgelig forfatning - organisatorisk, økonomisk, sportsligt og brandmæssigt.

Idag har vi et offensivt hold, 100% i Real Madrids ånd, med en ufattelig skare af teknisk velfunderede spillere med individuel klasse og evner til at begejstre og bjergtage publikummet - præcis som Real Madrid bør have. Jeg er Perez inderligt taknemmelig over at vi har spillere som James, Isco, Ronaldo, Modric, Kroos på holdkortet - spillere som er gode med bolden, spillere som er elegante.

Samtidig er jeg Perez taknemmelig over, at klubbens brand, økonomi, visioner, ambitioner, investeringsprojekter mm., igen er præcis der hvor de skal være ligesom jeg stadig er taknemmelig for La Décima. De seneste år har vi desuden set et øget fokus på, at få fat i de bedste unge talenter samt forsøg på at indlemme disse i truppen, når de er klar.

Alt i alt mener jeg altså klart at der er mere som taler for Florentino Perez som præsident end i mod. Jeg mener som nogle andre herinde også at pilen i højere grad peger direkte på Rafa Benitez. Den rigtige træner for Real Madrid tillader ikke at Florentino blander sig i det sportslige, den rigtige træner tillader ikke at Florentino dikterer hvem der sidder i lægestaben. Benitez har, i modsætning til f.eks. Mourinho, ikke været opgaven i Real Madrid moden: Han har ikke sat sin fod ned og vist Florentino endsige staben og spillerne hvordan skabet det skal stå. Det siger sig selv at det ikke kaster respekt af sig.

Jeg vælger at tro på, at den rette træner med dette materiale og de muligheder han vil have, i Florentinos ressource-stærke Madrid, for at håndplukke forstærkninger har alle muligheder for at lave historie (Ancelottis Madrid så sidste år på dette tidspunkt ud til at kunne gøre det og materialet er uændret).

Real Madrid savner en rigtig alfahan - á la Cholo, Bielsa eller en anden Mourinho-type som kan sætte skik på divaerne blandt spillerne og kridte banen op ift Florentino - som f.eks. Guardiola selv gjorde det med Laporta og Txixi da han skrottede den ellers ikoniske og urørlige Ronaldinho i starten af sit embede. Real har spillerne, organisationen og økonomien har præsidenten, men vi savner i den grad træneren som tager sig selv og sit job alvorligt.

Godt nytår!
Følgende bruger(e) sagde tak: Daniel, Jonas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 8 måneder siden #50 af nono
Ekstremt spændt på at se startopstillingen i morgen - spiller Isco ikke tror jeg desværre at rygterne om hans afsked holder stik.

10 år 8 måneder siden #51 af Neye

nono skrev: Ekstremt spændt på at se startopstillingen i morgen - spiller Isco ikke tror jeg desværre at rygterne om hans afsked holder stik.

Tror også at resultatet i morgen betyder en del. Bliver Benitez ikke fyret efter Valenciakampen, så tror jeg at Isco er væk. Spørgsmålet er om han bliver lejet ud med en forkøbsret gældende til sommervinduet eller om han sælges med det samme.

Leveret af Kunena Forum